3 teesiä onnistuneen henkilöstö- tai asiakaslahjan valintaan
10.11.2020
Joko päätitte mitä annatte joululahjaksi työntekijöille ja asiakkaille?
Mikäli kuulut yrityksen joululahjatoimikuntaan, olet löytänyt oikealle sivulle. Teimme kyselyn yritysten lahjoista päättäville ja alla olevassa on listattu tärkeimmät löydökset mitä tulee ottaa huomioon kun henkilöstölle tai asiakkaille mietitään joululahjoja.
Lahjakyselyn tärkeimmät löydökset pähkinänkuoressa
Valitettavan usein joululahjojen valinnassa epäonnistutaan, mutta toisaalta hyvä lahja kirvoittaa myönteistä palautetta pyytämättäkin. Millainen lahja onnistuu keräämään hyvää palautetta vaikkei sitä olisi erikseen edes pyydetty? Kysyimme asiaa yritysten joululahjoista päättäviltä henkilöiltä.
Nämä 3 tekijää nousivat selvästi esiin kyselyn tuloksista:
1. Tärkeintä lahjan saajalle on hyödyllisyys
Monet vastaajat haluavat antaa erottuvia lahjoja (40 %), ja mielellään muistaa erilaisella lahjalla joka vuosi (33,3 %).
Tämä on hyvin ymmärrettävää. Uutuus ja erottuvuus tekevät lahjoista mieleenpainuvia.
Kuitenkin kaikkein tärkein kriteeri valinnassa on, että lahja on aidosti hyödyllinen tai tarpeellinen vastaanottajalle (80 %).
Käy järkeen, koska turhakkeita on jokaisella kaapit jo täynnä. On tärkeää antaa lahja, jolle on käyttöä.
Tästä syystä uutuusarvo ja erilaisuus painavat vaakakupissa vähemmän kuin se, että lahja on hyödyllinen saajalleen.
Jos lahjoja menee usealle ihmisille, logistiikan tulee olla kunnossa. Jotta kyseessä olisi ”joululahja” sanan varsinaisessa merkityksessä, on se tärkeää saada perille ennen aattoa.
Siksi 80 % vastaajista korostaa tärkeänä tekijänä, että lahjan antaminen ja kuljettaminen onnistuu vaivattomasti.
Antamisen helppous on siis vastaajille yhtä tärkeää kuin lahjan hyödyllisyys. Neljä viidestä vastaajasta peräänkuuluttaa antamisen helppoutta.
Kolmas tärkeä tulos liittyi lahjan antamisen motiiveihin:
Lahjan antamisen taustalla olevista arvoista tuli monenlaisia vastauksia. Yksi kuitenkin erottui muista: yli 60 % kokee, että lahjalla halutaan kertoa työntekijöille ja asiakkaille, että heitä arvostetaan.
Muita selkeästi suosittuja arvoja ovat pitkät perinteet lahjan antamisessa (40 %) sekä halu antaa konkreettinen lahja (20 %) sen sijaan, että muistettaisiin esimerkiksi kollektiivisella hyväntekeväisyyslahjoituksella.
Lahjan antaja haluaa lahjan kielivän arvostuksesta sen vastaanottajaa kohtaan – tätä varmasti vastaanottajakin haluaa fiilistellä.
Onnistuneen lahjan kriteerit ovat nyt selvillä. Asia erikseen on sitten se, miten onnistunut joululahja valitaan.
3 teesiä onnistuneen yrityslahjan valinnasta jouluksi
Etsi konkreettinen lahja, josta on saajalleen hyötyä.
Anna lahja, joka on helppo saada vastaanottajalleen.
Vältä halpatuotuja turhakkeita, ja suosi sen sijaan laatua, lähituotantoa ja luomua.
Mitä näillä asioilla on tekemistä Havusen kanssa? No asiahan on niin, että kyselyssä esille tulleet teemat, eli hyödyllisyys, käytännöllisyys ja helppous ovat juuri niitä samoja, joista asiakkaamme ovat meitä kiittäneet. Havusen kuusilahjakortti on hyödyllinen, käytännöllinen ja helppo lahja. ?
Yritysasiakkaamme ovat sanoneet muun muassa seuraavaa:
”Emme ole saaneet mistään muusta joululahjasta yhtä paljon spontaania positiivista palautetta.” (Volkswagen Center)
”Useampi asiakas on joulun jälkeen erikseen soittanut ja kiittänyt omalaatuisesta ja hyödyllisestä kokoperheen yrityslahjasta.” (Salesframe)
”Saimme asiakkailtamme paljon positiivista palautetta lahjakortista ja monet olivat aidosti iloisia erilaisesta ja tarpeellisesta joululahjasta.” (Success Clinic)
Onko joulukuusilahjakortti hittituote?
Joulukuusilahjakortti on helppo antaa, koska lahjan saaja voi lunastaa mieleisensä kuusen mistä tahansa Havusen myyntipisteestä ympäri Suomea, katso myyntipisteet linkin takaa.
Tämä on lahja, joka tulee käytettyä. On äärimmäisen harvinaista kuulla, että kuusia olisi jäänyt lunastamatta. Ja jos vastaanottaja haluaakin joulukuusen sijaan tehdä ilmastoteon, on sekin mahdollista! Joulukuusilahjakortin voi käydä sivuillamme vaihtamassa viiden männyn taimen istutukseen vanhalle suoalueelle, josta teemme hiilinielun. Viisi puuta on laskennallisesti 3000 kg sidottua hiilidioksidia. Ei pöllömpi juttu!
Vielä tähän asti joulukuusilahjakortit ovat pysyneet harvojen tietämänä salaisuutena. Antamalla joulukuusilahjakortin tänä jouluna erotutte siis myönteisesti joukosta.
Sen lisäksi, että ilahdutatte lahjan saajaa, olette mukana ilmastotalkoissa: jokaista myymäämme lahjakorttia vastaan istutamme yhden uuden männyn taimen turvetuotannosta poistuneelle maa-aluelle Kouvolassa. Suoalue metsitetään hiilidioksidia vapauttavasta muodostaan todelliseksi hiilinieluksi, sillä jo yksi puu sitoo täysikasvuisena 600 kg hiiltä!
Ainut työsähköposti, jonka haluat saada jouluaattona, on…
…tietysti sellainen, jossa kiitetään onnistuneesta lahjasta.
Monesti nimittäin Havusen kuusen saaneista perheistä tulee kiitoksia ja kuvia meille asti. Kuvat perheiden joulun vietosta kuusen kaunistamassa kodissa tuovat parhaiten joulumielen kauppiaallekin.
OTA YHTEYTTÄ
YRITYS
Q-Trading Oy
Nousiaistentie 4 LT
00280 Helsinki
Y-tunnus: 2555033-2
Verkkolaskuosoite: 003725550332
Operaattori: Apix Messaging Oy
Operaattoritunnus: 003723327487